Kegiatan Outbound Untuk Membentuk Kemandirian Dan Kemampuan Berinteraksi Anak Pada TK. Suratmajan

  • Heni Purwulan Universitas Doktor Nugroho Magetan
Keywords: Outbound Activities, Forming Children's Independence, Interaction Ability

Abstract

Children begin to develop independence which is characterized by the freedom to do things their own way, namely children can run, jump, jump on their own. Lack of independence in children is caused by a lack of variety in learning activities to develop independence. Conditions like this have an impact on children's social emotional development, especially children's independence which does not develop optimally. Based on the observation sheet for children's independence and the observation sheet for the outbound game method, the outbound game method can increase children's independence and ability to interact and is declared successful. This research method uses the Classroom Action Research method with the help of data collection tools in the form of observations and children's performances. Based on the results of implementation and evaluation, it is known that there is an increase in the independence of children aged 4-5 years through the outbound game method at Suratmajan Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusniatih & Monepa. (2019). Keterampilan Anak Usia Dini, Teori dan Pengembangan. Jawa Barat: Edu Publiher.
Distiara, Meva, Irvanda. (2015). Upaya Mningkatkan Kemampuan Kerjasama Melalui Kegiatan Outbound Pada Anak Kelompok B Di TK PKK 74 Serut
Serdangsari Pajangan (Skripsi). Bantul : Universitas Yogyakarta Fadillah, M. (2014). Edutaiment Pendidikan Anak Usia Dini Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif Dan Menyenangkan. Jakarta: Prenada Media Group.
Isbayani & Shinta Nur & Sulastri Made, Tirtayani Ayu Luh. (2015). Penerapan Metode Outbond Untuk meningkatkan Keterampilan Sosial Emosional Anak. E-jurnal PG Paud Universitas Pendidikan Ganesha, Volume 3
Iswinarti. (2017). Permainan Tradisional Prosedur dan Analisis Manfaat Psikologis. Malang: Universitas Muhammadiyah.
Muchlisin, Arif. (2017). Permainan Bebas dan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 2541-4658 volume 3 no.2.
Musfiroh & Tadkiroatun & Tatminingsih, Sri. (2016). Bermain dan Permainan Anak. Banten:Universitas Terbuka.
Noor, Rosalina Triana. (2017). Manajemen Pendidikan Anak Melalui Program Outbound Di TK Al Muslim Surabaya: Jurnal Program Studi PGRA, Volume 3 no 2, 2528-083X.
Pawistri, Trini. (2018). Penggunaan metode outbound dalam meningkatkan kemampuan sosial pada anak kelompok B (Skripsi). Surakarta : Universitas Muhammaiyah.
Pelima, Noviana. (2014). Pendidikan Lingkungan Hidup Dengan metode Outbond Untuk Anak Usia Dini:Kajian Pustaka. Jurnal Akademika, Volume 1 no.2.
Rocmah, Iffatur Luluk. (2012). Model Pembelajaran Outbound Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogia, Volume 1 no 2, 173-188.
Samik & Rohita. (2014). Meningkatkan Kemampuan Sosial Melalui Metode Outbound Anak Usia 3-4 Tahun di PPT Umi Qolbu. Volum 3 no 3.
Setyadi, wahyu Nugroho Dwi. (2018). Pengaruh ermainan outbound terhadap perkembangan sosial anak pada kelompok B di TK Sacharia Gondang Wanangoen Klaten TA 2017/2018 (Skripsi). Surakarta: Universitas Muhammadiyah.
Trisnayanti Ayu Kd Ni, Gading Ketut I, Magta Mutiara. (2017). Pengaruh Metode Outbound Terhadap Disiplin Anak Kelompok B Pada Gugus VI Kecamatan Buleleng. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volum 5 no 2.
Published
2024-01-10
How to Cite
Purwulan, H. (2024). Kegiatan Outbound Untuk Membentuk Kemandirian Dan Kemampuan Berinteraksi Anak Pada TK. Suratmajan. Eduscotech, 5(1). Retrieved from https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/165
Section
Articles