Pengaruh Penggunaan Media Kartu Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDN Malang

Authors

  • Taurinda Mahardiyanti Universitas Doktor Nugroho Magetan

Keywords:

Fraction Card Media, Mathematics Learning, Learning Outcomes, Elementary Education

Abstract

This aims to investigate the effect of using fraction card media on the mathematics learning outcomes of fourth-grade students at SDN Malang, Magetan Regency. The background of this research is the low mastery of fraction concepts among elementary students, often caused by abstract material presentation and limited use of concrete learning media. The research design used was a quasi-experimental with a pretest-posttest control group. The sample consisted of one experimental class that received instruction using fraction card media and one control class that learned through conventional methods. Data were collected using mathematics learning outcome tests and analyzed using an independent sample t-test. The results showed that the posttest average score of the experimental class was significantly higher than that of the control class. The use of fraction card media effectively improved students’ understanding of fraction concepts and supported more active, meaningful learning. This study concludes that fraction card media can serve as an effective alternative for teaching abstract mathematics concepts at the elementary level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggriyani, O. E., Waskito, & Hartuti, S. (2024). Model Make-a-Match berbantuan kartu pecahan untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 9(2). https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13601

Badan Pusat Statistik. (2023). Statistik Pendidikan 2023. Jakarta: BPS.

Fauziah, A., & Cahyani, E. (2021). Persepsi siswa terhadap pembelajaran matematika di SD. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(1), 33–41.

Gunawan, A., Suryana, D., & Sumarna, N. (2021). Faktor-faktor yang memengaruhi hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 15–22.

Handayani, I., & Susanto, R. (2022). Penguatan numerasi dalam pembelajaran matematika SD pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.29407/jpdn.v8i1.18534

Hernawan, D., & Rahayu, N. (2021). Strategi diferensiasi dalam pembelajaran matematika SD. Jurnal Didaktik Pendidikan Dasar, 6(2), 71–80.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran Kurikulum Merdeka SD. Jakarta: Kemdikbudristek.

Komariah, K. S. (2021). Penggunaan media kartu pecahan untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Social Humanities and Educational Studies (SHES), 3(4), 450–457. https://doi.org/10.20961/shes.v3i4.53383

Mulyani, S., & Hidayah, F. (2022). Inovasi media pembelajaran matematika berbasis visual dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 10(2), 55–62. https://doi.org/10.24815/jpmi.v10i2.26684

Mulyani, S., & Yatri, L. (2021). Strategi pembelajaran kontekstual dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Cendekia, 5(1), 65–73. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.490

Natalia Rini, S. (2021). Analisis kemampuan dasar matematika siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 113–119.

Nursyam, M., & Rahayu, W. (2022). Model pembelajaran menyenangkan dalam matematika SD. Jurnal Pedagogi Dasar, 5(2), 123–131.

Putriana, Y. (2022). Pengaruh media konkret terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5876–5882. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3180

Sari, L. N., & Putra, A. P. (2022). Media konkret dalam pembelajaran matematika SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 145–152.

Suparmi, S., Astuti, R., & Hidayati, D. (2023). Tujuan pembelajaran matematika dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 45–53.

Ulfawati, E., Maulida, H., & Yuniarti, I. (2023). Efektivitas media visual terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Basicedu, 7(1), 540–549. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.3923

Wahyudin, D. (2023). Efektivitas penggunaan media pembelajaran dalam peningkatan pemahaman konsep matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 8(1), 41–48.

Wahyuni, S., & Rachmawati, R. (2023). Analisis tantangan pembelajaran matematika di sekolah dasar. OSF Preprints. https://doi.org/10.31227/osf.io/f28ey

Wahyuni, S., & Rachmawati, R. (2023). Tantangan guru dalam pembelajaran matematika SD. Jurnal Pendidikan Dasar Berkemajuan, 8(1), 25–33.

Winanda, R., & Zulkardi. (2021). Hasil belajar dan pembelajaran matematika di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 56–62.

Yulia, N., & Suryanto, R. (2022). Efektivitas media manipulatif dalam pembelajaran pecahan pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 13(1), 23–31.

Yuliana, A., & Supriatna, A. (2022). Pengukuran hasil belajar matematika berbasis HOTS pada siswa SD. Jurnal Didaktik Matematika, 9(3), 301–308.

Yuliana, N., & Lestari, I. (2021). Pendekatan pembelajaran matematika di SD. Jurnal Matematika dan Pendidikan, 6(1), 78–85.

Downloads

Published

2024-01-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengaruh Penggunaan Media Kartu Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDN Malang. (2024). Eduscotech, 5(1). https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/225