Hubungan Kondisi Lingkungan Dan Kemandirian Dengan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDN Kraton 6

Authors

  • Taurinda Mahardiyanti Universitas Doktor Nugroho Magetan

Keywords:

Environmental Conditions, Independence, Learning Outcomes

Abstract

This research focuses on the problems of environmental conditions and independence as well as the low mathematics learning outcomes of grade IV students of SD Negeri Kraton 6.   The purpose of this study is to describe and analyze the relationship between environmental conditions and mathematics learning outcomes, independence with mathematics learning outcomes, environmental conditions with independence and environmental conditions and independence together with mathematics learning outcomes for grade IV students of SD Negeri Kraton 6. The type of research used is correlation research. The population in the study was 113 students with a sampling technique, namely probability sampling so that the sample amounted to 54 students. Data collection techniques use observation, interviews, questionnaires (questionnaires) and documentation studies. Data analysis techniques use product moment correlation and multiple correlation. The results showed that the correlation coefficient of 0.575 was at a " strong enough" level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affandi, I. N. 2018. Konsep Pendidikan Islam Perspektif Mahmud Yunus dan Relevansinya Dalam Pendidikan Islam Pada Era Kontemporer (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Angraeni, W., & Mulyati, S. 2017. Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Matematika Sd Kelas 6 Berbasis Android Pada Sdn Cimone 1 Tangerang. Jurnal Teknik, 6(1): 56-65.

Ansori, Y., & Herdiman, I. 2019. Pengaruh kemandirian belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik SMP. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1): 11-19.

Amir, A. (2014). Kemampuan penalaran dan komunikasi dalam pembelajaran matematika. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 2(1): 27-42.

Ammiruddin. 2010. Dasar-Dasar Statistik Sosial. CV Literasi Indonesia.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta.

Asrori. 2020. Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner (1st Ed.). CV. Pena Persada.

Badryyah, B. C. 2022. Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kemandirian Siswa Di MI Miftahul Huda Sendang Tulungagung.

Dasopang, M. A., & Montessori, M. 2018. Lingkungan Dan Kebiasaan Orangtua Sangat Berpengaruh Terhadap Perilaku Dan Sikap Moral Anak (Studi Di Kelurahan Flamboyan Baru Kecamatan Padang Barat Rt 01. Journal of Civic Education, 1(2): 98-107.

Dewantara, L. P. P. K. H. 2021. A. Pembahasan 1. Pengertian Lingkungan. Jurnal Ar-Rahmah: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 1(2): 61-74.

Dewi, N. L. P. S. P., & Ganing, N. N. 2021. Family Environment and Social Sciences Learning Outcomes during the Covid-19 Pandemic. International Journal of Elementary Education, 5(1): 142-149.

Dewi, Y. K. 2015. Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2): 176-190.

Dimyati & Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Rineka Cipta Group, Jakarta.

Fimansyah, D. 2015. Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1): 34-44.

Hapnita, W. 2018. Faktor internal dan eksternal yang dominan mempengaruhi hasil belajar menggambar dengan perangkat lunak siswa kelas XI teknik gambar bangunan SMK N 1 Padang tahun 2016/2017. Cived, 5(1): 2175-2182.

Harjasaputra, M.N. 2019. Hubungan Antara Pelayanan Sosial Dengan Kemandirian Lansia Di Pondok Lansia Tulus Kasih Bandung (Doctoral dissertation, Perpustakaan).

Hasbullah. 2011. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. PT Rajagrafindo Persada. Jakarta.

Helmawati. 2014. Pendidikan Keluarga. Remaja Rosdakarya, Bandung Jannah, M. 2019. Analisis Kesulitan Belajar Siswa Tipe Kepribadian Thingking

Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Pada Siswa SMP Kelas VIII (Doctoral dissertation, Universitas Jambi). Jaya, Indra. 2019. Penerapan Statistik Untuk Penelitian Pendidikan.

Prenada Kartika, W. I., Suhartono, S., & Rokhmaniyah, R. (2021). Hubungan antara Lingkungan Keluarga dan Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4): 1318-1325.

Purwaningsih, L., Hadianti, A., & Marsini, M. (2022). PROTOTYPE DESIGN FLIPBOOK MEDIA IN TEACHING GRAMMAR “SIMPLE PAST TENSE”. Indonesian EFL Journal, 8(2), 287-294.

Downloads

Published

2022-01-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Hubungan Kondisi Lingkungan Dan Kemandirian Dengan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV SDN Kraton 6. (2022). Eduscotech, 3(1). https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/281