Pengembangan Buku Ajar Matematika Berbasis Pendekatan Matematika Realistik

  • Taurinda Mahardiyanti Universitas Doktor Nugroho Magetan
Keywords: Textbook, Realistic Mathematics Approach, The Understanding Mathematic Of Student

Abstract

This study have objective to develop mathematics textbook based on realistic approach in the volume of cubes and blocks material to improve the understanding of grade V students SDN Bader 03 academic year 2020/2021which has valid and practical criteria. The type of research has used is Research and Development (R & D). Data collection techniques has used questionnaires, interviews, and tests. Data analysis technique has used is the criterion of BNSP 2007 textbook. The result of the research on the development of mathematics teaching book with this realistic approach can improve the understanding of grade V SDN Bader 03 students who have valid and practical, as evidenced by the validation of the experts for the eligibility of content with a value of 82.625, linguism of 81,150, presentation of 83,575, and graphical representation 83,983, with good category. As for the results of students' understanding tests get an average score of 80.125 that exceeds the existing KKM is 75. This proves that the development of textbooks based on realistic mathematics approach has a valid and practical criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonius. 2015. Buku Pedoman Guru. Bandung: Yrama Media.
Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Fathurrohman, Pupuh & Sutiknoi, Sobry. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: PT Refika Aditama.
Huda, Miftahul. 2013. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Johnson, Elaine B. 2010. CTL Contextual Teaching Dan Learning. Bandung: Kaifa.
Kosasih, E. 2015. Strategi Belajar Dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.
Majid, Abdul. 2009. Perencanaan Pemebelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2010. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muslich, Masnur. 2012. KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman Dan Pengembangan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Prihatin, Eka. 2008. Guru Sebagai Fasilitator. Bandung: PT Karsa Mandiri Persada.
Rasyid, Harun & Mansur. 2011. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: CV Wahana Prima.
Rosalin, Elin. 2008. Gagasan Merancang Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT Karsa Mandiri Persada.
Saefuddin, Asis & Berdiati, Ika. 2015. Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sagala, Syaiful. 2014. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, Wina. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pndidikan. Jakarta: Kencana.
Slameto. 2013. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sri, W. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Pada Materi Segiempat Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) di SMPN 2 Muara Sugihan. Skripsi tidak diterbitkan. Palembang. Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: ALFABETA.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sundayana, Rostina. 2014. Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Supatmono, Catur. 2009. Matematika Asyik. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah. Jakarta: Kencana.
Taruga, R. 2014. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta. Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Ilmu Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Yogyakarta.
Uno, Hamzah B. 2012. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Usman, Moh. Uzer. 2013. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Yamin, Martinis. 2013. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Referensi.
Published
2024-06-20
How to Cite
Mahardiyanti , T. (2024). Pengembangan Buku Ajar Matematika Berbasis Pendekatan Matematika Realistik. Eduscotech, 5(2). Retrieved from https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/178
Section
Articles