Pengaruh Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Terhadap Kemampuan Berkolaborasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas II SDN Maospati 3

Authors

  • Wening Pawestri Universitas Doktor Nugroho Magetan

Keywords:

Indonesian Language, Ability To Collaborate, CIRC Model

Abstract

The problem in this research is the low ability of students to collaborate in class II SDN Maospati 3.. The purpose of this study is to determine the significant effect on the application of the Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) model. This method of research is quantitative research. The research design used is a non-equivalent control group design. This study used a saturated sample technique with a total of 34 students. The instruments used are test and non- test instruments. The results of testing the hypothesis obtained significant value data < ttable (5% significance level, α = 0.05) with details of 0.02 < 0.05, then Ha is accepted and Ho is rejected. The results of this study indicate that there is a significant influence of the Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) model on the ability to collaborate in class II Indonesian language subjects at SDN Maospati 3.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambara, I. M. Y., Margunayasa, I. G., & Kusmariyatni, N. N. 2019. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kolaboratif pada Mata Pelajaran Matematika Topik Pengolahan Data Siswa Kelas V SD. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2): 111-112.

Ameliana, F., & Sugiharto, D. Y. P. 2021. Hubungan Body Image dan Penyesuaian Diri dengan Kemampuan Kolaborasi pada Siswa. Journal of Education and Counseling (JECO), 1(2): 90-97.

Amiruddin, A. 2019. Pembelajaran kooperatif dan kolaboratif. Journal of Education Science, 5(1): 1-10.

Anindita, A. M., & Pertiwi, F. N. 2022. Komparasi Jigsaw dan Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Terhadap Kemampuan Menggali Informasi Peserta Didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 2(2): 171- 185.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta, Jakarta.

Arthini, N. W. S. 2018. Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 8(2): 112-122.

Dewi, R. M., & Mailasari, D. U. 2020. Pengembangan Keterampilan Kolaborasi pada Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional. Jurnal, 9(2): 220- 275.

Febriyanto, B. 2018. Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam Keterampilan Menulis Paragraf Narasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2): 90-102.

Gustariani, G. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika pada Pokok Bahasan Gejala dan Ciri-Ciri Gelombang Siswa Kelas XII SMAN 9 Pekanbaru. Jurnal Pajar, 1(1): 79-84.

Hasanah, Z. 2021. Model Pembelajaran Kooperatif dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1): 1-13.

Hendrik, M., & Roslinah, R. 2019. Kemampuan Memahami Bacaan melalui Teknik Skimming dengan Taktik Menggarisbawahi Ide-Ide Kunci pada Siswa Kelas IV SD Negeri 11 Pangkalpinang. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(1): 65-72.

Hermawan, H., dkk. 2017. Desain Instrumen Rubrik Kemampuan Berkolaborasi Siswa SMP dalam Materi Pemantulan Cahaya. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2): 167-174.

Hermawan, I. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran, Kuningan.

Junita, J., & Wardani, K. W. 2020. Efektivitas Model Pembelajaran STAD dan CIRC terhadap Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa Kelas V SD Gugus Joko Tingkir pada Mata Pelajaran Tematik. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 5(1): 11-17.

Kaharuddin, A. 2020. Pembelajaran Inovatif & Variatif. Pusaka Almaida, Gowa. Kesumadewi, D. A., Agung, A. A. G., & Rati, N. W. 2020. Model Pembelajaran

CIRC Berbantuan Media Cerita Bergambar Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2): 303-314.

Khair, U. 2018. Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1): 81.

Maa, S. 2018. Telaah Teoritis: Apa itu Belajar?. Helper: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 35(1): 31-46.

Mahrofa, D., Muzakki, M., & Adilla, U. 2021. Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar Negeri No. 196/II Taman Agung Kecamatan Bathin III Kabupaten Bungo. El-Madib: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(1): 1-20.

Downloads

Published

2022-01-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengaruh Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Terhadap Kemampuan Berkolaborasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas II SDN Maospati 3. (2022). Eduscotech, 3(1). https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/274