Kontemporer Bidang Kurikulum Merdeka Belajar Pada Siswa Dan Guru Di SDN 1 Jiwan

  • Sukarni Universitas Doktor Nugroho Magetan
Keywords: Problematic, Implementation, Merdeka Belajar Curriculum

Abstract

This research aims to investigate the implementation of the Merdeka Belajar Curriculum (Kurikulum Merdeka Belajar) at SDN 1 Jiwan, focusing on the challenges faced by teachers in implementing it and the measures taken to overcome these challenges. The research utilized a qualitative descriptive method involving the school principal, teachers, and students from grades I and IV as the subjects. The results indicate that the curriculum has been applied using various teaching strategies, yet teachers encountered difficulties in planning, execution, and assessment. To address these issues, teachers held regular meetings, received support from supervisors and the school principal, and developed strategies such as using alphabet books, worksheets, and additional training. These efforts were made to tackle the challenges arising from implementing the Merdeka Belajar Curriculum at the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainia, D. K. (2020). “Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter.” Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149
Ariga, S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Pasca Pandemi Covid-19 Implementation of the Independent Curriculum After the Covid-19 Pandemic. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 662–670.
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar Dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.61
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Fahrian Firdaus Syafi’i. (2021). Merdeka Belajar: Sekolah Penggerak. 44.
Farida Jaya. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Fakultas tarbiyah dan Keguruan.
Fatih, M. Al, Alfieridho, A., Sembiring, F. M., & Fadilla, H. (2022). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Implementasinya di SD Terpadu Muhammadiyah 36. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 421–427. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2260
Jannah, F., Irtifa, T., & Fatimattus Az Zahra, P. (2022). Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar 2022. Al YAZIDIY: Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Pendidikan, 4(2), 55–65.
Jenny Indrastoeti, dan S. I. (2017). Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran di Sekolah Dasar. UNS Press.
Mulyasa. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. PT Bumi Aksara.
Nurulaeni, F., & Rahma, A. (2022). Analisis Problematika Pelaksanaan Merdeka Belajar Matematika. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 2(1), 35–45. https://ununtb.e-journal.id/pacu/article/view/241
Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Pembukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan teknologi. (2021). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTS, SMA/SMK/MA. Kementerian Pendidikan, Riset, Kebudayaan, dan Teknologi.
Rahayu, S., Rossari, D., … S. W.-J. P., & 2021, U. (2021). Hambatan Guru Sekolah Dasar Dalam Melaksanakan Kurikulum Sekolah Penggerak Dari Sisi Manajeman Waktu Dan Ruang Di Era Pandemi Covid-19. Jptam.Org, 5, 5759–5768. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1869
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Rahmadhani, P., Widya, D., & Setiawati, M. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4). Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., Smk, ), & Paramitha, P. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.
Surat Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Nomor: 6555/C/HK. 00/2021 Tentang Penetapan Satuan Pendidikan Pelaksana Program Sekolah Penggerak. (n.d.).
Sutrisno. (2022). Guru Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era. ZAHRA: Research And Tought Elmentary School Of Islam Journal, 3(1), 52–60.
Wibowo, D. R. (2021). Problematika Guru SD dalam Pembelajaran IPS Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 167–176. https://doi.org/10.24042/terampil.v7i2.7538
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126– 136. https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121
Yusuf, M., & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 120–133. https://doi.org/10.53627/jam.v7i2.3996
Published
2023-08-10
How to Cite
Sukarni. (2023). Kontemporer Bidang Kurikulum Merdeka Belajar Pada Siswa Dan Guru Di SDN 1 Jiwan. Eduscotech, 4(2). Retrieved from https://journal.udn.ac.id/index.php/eduscotech/article/view/148
Section
Articles